Technische SEO

Technische SEO, dat klinkt technisch. Dat klopt, want dat is het ook! Anders dan ‘gewone’ SEO, waarbij het vooral om communicatie gaat, moet je je als SEO expert van een hele andere kant laten zien: je technische kant.

Heel praktisch: met technische SEO optimaliseer je de technische elementen van je website om de zichtbaarheid en ranking in zoekresultaten te verbeteren. Bijvoorbeeld het optimaliseren van de structuur van je website, de URL-structuur en de paginasnelheid. In dit artikel vertel ik over de basisprincipes van technische SEO en geef ik tips en voorbeelden om je website te optimaliseren voor zoekmachines.

Technische SEO specialist

Zoekmachines willen technische SEO

Technische SEO is een belangrijk aspect van zoekmachine-optimalisatie. Maar het is wel wat moeilijker dan de ‘gewone SEO’. Het gaat namelijk om de techniek achter de website, want die is van invloed op de online vindbaarheid. Er zijn enkele veelvoorkomende problemen met sites die het zoekmachines lastiger maken om je website te crawlen. Het is daarom belangrijk om die problemen op te lossen, zodat je zoekmachines als het ware verwelkomt op je site, in plaats van ze direct weer weg te sturen.

Zorg voor een snelle laadtijd

Een snelle laadtijd is cruciaal voor een goede gebruikerservaring en kan ook bijdragen aan een hogere ranking in zoekmachines. Optimaliseer afbeeldingen, verminder onnodige code en maak gebruik van caching om de laadtijd van je website te verbeteren.

Maak je website mobielvriendelijk

Gebruik jij je mobiele telefoon ook voor van alles en nog wat? De kans is groot dat je inmiddels vaker websites bezoekt met je smartphone, dan met een desktop computer. Toch gaan er nog een heleboel websites van uit dat iedereen hun site via een laptop of computer bezoekt. En dat is schadelijk voor je vindbaarheid!

Laadt je website snel? Zo niet, dan moet dit zo snel mogelijk worden opgelost. Mobielvriendelijkheid is een belangrijke rankingfactor voor zoekmachines en het is daarom van belang om ervoor te zorgen dat je website goed wordt weergegeven op mobiele apparaten. Maak daarom gebruik van een website die schaalbaar is (responsief ontwerp) en test je website regelmatig op mobiele apparaten.

Optimaliseer de URL-structuur

Een duidelijke URL-structuur helpt zoekmachines om de inhoud van je website te begrijpen en kan ook bijdragen aan een betere gebruikerservaring. Maak daarom gebruik van korte en duidelijke URL’s.

Gebruik HTTPS met technische SEO

HTTPS is een beveiligde versie van HTTP en biedt een veilige verbinding tussen de browser van de gebruiker en de server van de website. De ‘S’ die aan HTTP is geplakt, staat voor security of SSL-certificaat. Het voordeel van HTTPS is dat de beveiliging beter is dan bij HTTP, want de gegevens worden versleuteld verstuurd. Dit gebeurt met een SSL certificaat. Het gebruik van HTTPS kan bijdragen aan een hogere ranking in zoekmachines en zorgt voor een veiligere gebruikerservaring.

Optimaliseer de interne linkstructuur

Een goede interne linkstructuur maakt het voor zoekmachines gemakkelijker om de inhoud van je website te begrijpen. Linkjes vertellen zoekmachines zoals Google welke woorden en pagina’s belangrijk zijn en hoe het zich tot elkaar verhoudt. Interne linkbuilding kan ook bijdragen aan een betere gebruikerservaring.

Maak gebruik van structured data

Structured data is een manier om extra informatie toe te voegen aan de inhoud van je website, waardoor het voor zoekmachines gemakkelijker wordt om de inhoud te begrijpen. Gebruik structured data om belangrijke informatie, zoals openingstijden en recensies, toe te voegen aan je website. Vooral bij websites met veel producten is structureel data een must!

Optimaliseer de metadata voor technische SEO

Metadata is de informatie die wordt weergegeven in de zoekresultaten van zoekmachines. Door de META informatie aan te passen en naar je hand te zetten, kun je gebruikers aanmoedigen om in de zoekresultaten (van bijvoorbeeld Google) op jouw link te klikken. Hierdoor krijg je meer verkeer naar de website. Bovendien is het een methode om ervoor te zorgen dat zoekmachines begrijpen waar de pagina over gaat. Soms pikt een zoekmachine de door jou voorgestelde META data niet op. Dan bepaalt de zoekmachine dat er een betere tekst is die jouw pagina omschrijft. METAdata is dus niet gegarandeerd.

Geef een reactie